Har suttit och bläddrat igenom Reumatikervärlden som är den tidning man får hem i brevlådan som medlem i Reumatikerförbundet. Ett väldigt läsvärd tidning som givetvis till största delen handlar om reumatism och allt som hör till såsom nya rön om mediciner, hur olika människor lever med sin sjukdom och om hjälpmedel som kan underlätta. En av de första saker jag läser är Marcus Birro´s krönika, oftast väldigt underfundigt skrivet och med en liten spark åt något som han inte gillar eller som retat honom. Oftast så sann så sann....

Det som jag läste mest och längst om denna gång var artikeln om Kampen om medicinen, om att de olika landstingen ger så olika förutsättningar om dels vilken vård man får samt dels vilken medicin man får. Jag får kanske vara tacksam för att tillhöra Region Skåne i detta fall, i jämförelse med många andra så har det iallafall hittills inte varit några större hinder för att få de lite nyare förbättrade medicinerna utan protester.
Tyvärr verkar väl även Region Skåne börja dra åt svångremmen, för min egen del så hoppas jag på ett medicinbyte nu på torsdag när jag har tid hos min reumolog inne i Helsingborg. Men riktigt vad som kan vara bäst vet jag inte, det förutsätter jag att han har koll på då han vet att jag mår så dåligt på Methotrexaten och redan förra gången ville ha till ett byte. De nya biologiska läkemedlen verkar bra när man läser om dem, men sedan läser om andra som blir hjälpta av någon helt annan medicin. Varför kan inte alla ha samma medicin med samma funktion och hjälp??!! Så enkelt det hade varit då....

6 kommentarer

Marie-Louise

19 Oct 2010 21:10

Det är ju inte enkelt med medicin. Jag får ju Humira i sprutform men jag tar fortfarande Metotrexate för det är en av de bästa medicinerna mot ledförslitningar och inflammationer, vad jag har förstått. Så bara för att jag fick Humira så betydde inte det att metotrexatet togs bort. Men kanske behöver du ta bort det om du mår väldigt dåligt av det, eller sänka dosen. Jag sänkte dosen från 8 tabletter till 5/6 (lite olika tar jag beroende på hur jag mått sista veckan) för när jag tog 8 så tappade jag så mycket hår att det var rent läskigt. Illamåendet dras jag med dagen efter om jag ej tar folacin och samma dag jag tar metotrextaet om jag inte har ätit ordentligt innan jag tar tabletterna. Jag hoppas verkligen att din läkare lyssnar på dig på torsdag. /Kram vännen

gunsan

19 Oct 2010 22:23

Mycket av det Marie-Louse skriver känner jag så väl igen. Jag besväras också av illamående, min mage har "packat ihop", jag fick gallsten.....beroende på att jag åt Salazopyren (stavningen?) och en malariamedicin, så dessa tabletter togs bort.

Jag äter 6 MTX och 7,5 cortcon, kan inte höja MTYX för då får jag migrän, saltvärdena sjunker o det blir akuten.

Jag har också hört detta om man får naturmedicin så fortsätter man ändå äta MTX, så det vete sjuttsingen vilket som är bäst.



Lycka till hos läkaren på torsdag;)

kramizzzzzz

Diana

19 Oct 2010 22:56

Det är konstigt att det är så olika i de olika regionerna, nästan lite som staterna i Amerika... Mysko.

Mia systeryster

19 Oct 2010 23:41

Konstigt att det är så olika var man bor!! Hoppas du får nya mediciner!!

Kram

Dansbandsfrun

20 Oct 2010 01:16

Vad du än gör, flytta inte till Östergötland. Här "you are on your own".... (sa jag bittert ;))

Jag tror jag packar min resväska redan i morgon o flyttar neråt ;)

hoppas det går bra på torsdag!

O du får givetvis sno ;) ide`n. vi bloggare ska ju tipsa varann.

Lena

03 Nov 2010 12:02

Bor också i östergötland och får "nöja mig" Metotrexat(metotab) fast jag är svullen som michelingubbe i fingrar och fötter. allt handlar om ekonomi men borde då vara lika i hela sveiges avlånga land orättvisa värld.

/lena

Kommentera

Publiceras ej