Vaknade och hade återigen huvudvärken parkerad i pannan, snabbt in med nya Panodil och en mätning av tempen som visade runt 38 idag med. Attans också, en dag till i sängen för min del tydligen!
Nerbäddad under täcket och med datorn i knät för att leta reda på receptet på Birkabullar så ligger jag här ett par timmar igen.

Här kommer det efterfrågade receptet som jag hittade på nätet, själv har jag aldrig provat att baka dem utan låtit bagaren göra det han är bäst på!
Både bild och recept ifrån transmail.se

Ingredienser för ca 20 Birkabullar:

• ca 12 dl mjöl

• 100 g smör eller 2 ½ dl flytande smör

• 50 g jäst

• 50 g socker

• 1 tsk salt

• 2 ägg

• 2 dl mjölk

Garnering:

• 1 ägg

• Vallmofrö, helst vita

Ingredienser till Remons (fyllning):

• 100 g mandelmassa

• 8 msk mjölk

• ev 1 tsk kanel

Hur göra:

1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Värm upp smöret i en kastrull, tillsätt mjölken och vispa ut ordentligt. Låt vätskan bli fingervarm, ca 37 grader.

3. Smula jästen i stor degbunke.

4. Häll över lite av smöret och mjölken och rör tills jästen har löst upp sig.

5. Häll i resten av vätskan tillsammans med äggen, sockret, saltet och rör om.

6. Tillsätt först 5 dl mjöl och arbeta ut mjölet. Tillsätt därefter 3 dl och arbeta ut. Därefter tillsätter du 1 dl åt gången och arbeta degen tills den är slät och blank och släpper från skålen. Tänk på att den inte ska bli tung för då blir inte bullarna porösa.

7. Täck degen med en bakduk och låt jäsa i 60 minuter.

8. Under tiden gör vi Remons. Riv mandelmassan ner i en skål och tillsätt mjölken och eventuellt om du vill ha kanel med i. Vispa runt tills innehållet blir finfördelat och helt jämn.

9. Ta upp degen på mjölat bakbord och tillsätt ev mer mjöl och arbeta den tills den inte känns kladdig.

10. Dela degen i två delar och kavla ut varje degbit till en avlång rektangulär, ca ½ cm tjock platta, som är 20 cm på bredden.

11. Pensla på remonsen.

12. Vänd över kanterna in mot mitten, i ett så kallat treslag, och vänd skarven som uppkommer nedåt.

13. Pensla med ägg på ovansidan och lägg rikligt med vallmofrö på längden.

14. Skär ca 12 cm långa bitar och låt bullarna jäsa på en smörad plåt, eller en med bakplåtspapper, under en duk i ytterligare 40 minuter.

15. Grädda i ca 12 minuter.

16. Låt dem sedan svalna under duk innan ni äter upp dem.


8 kommentarer

Diana

11 Oct 2011 11:13

Va, är det någon som inte känner till birkabullar? Det är ju supergott, nästan som kaka!

Hoppas Panodilen fungerar denna gången!



Sv: Jag har lyckats få till schemat så att alla har identiska rader (vi är fyra) så det blir inga orättvisor!

Ingrid

11 Oct 2011 11:31

Jag köper gärna en liknande bulle här i Danmark, the-birkes tror jag den kallas.

Supergott :)



/ingrid

Birgitta

11 Oct 2011 13:09

Tack, har försökt fått tag på recept till birkabull. Har ett barnbarn som älskar dem / men är nu glutenallergiger/ ska nu försöka baka dem med glutenfritt mjöl. Jag är mormor och har RA

carina

11 Oct 2011 13:39

Denna segdragna förkylning! Och även magsjuka kan man få in på i detta paket. Som om det skulle vara någon tröst!

Kramen och krya på dig♥

Marie

11 Oct 2011 14:31

Hej Agneta!



Hoppas du kryar på dig snart. Bullarna ser verkligen goda ut. Tyvärr har jag kommit ifrån det här med att baka - får se om baklusten kommer tillbaka.



Kram



Marie

elin

11 Oct 2011 18:28

De där ser ju verkligen smarriga ut! De får jag nog allt försöka baka en dag.

Kors och Tvärs

11 Oct 2011 20:29

Men du! Krya på dej!! Och tack för receptet, dom ser jättesmaskiga ut. Måste testa det till helgen //Anette

gunsan

11 Oct 2011 22:29

Men stackare dig som inte mår bättre, envisa bacillusker o ändå är du så gullig o letar fram ett recept, gulle dig;))

Taaaaaack , nu ska det kopieras o sen ska det bakas så det står härliga till, undra jag om inte detta kommer att bli min favvo-bulle;))

kramizzzzz

Kommentera

Publiceras ej